Maailmassa
on paljon asioita, jotka minua ärsyttävät – olenhan perusnegatiivinen ihminen. Ärsyttävien
asioiden systemaattinen listaamiseni tuskin kuitenkaan kiinnostaa lukijaa yhtä
paljon kuin jokin yksittäinen poiminta luettelosta. Otetaan ärsykkeistä siis
esille tykkäysten ja tilausten
ruinaaminen sosiaalisessa mediassa.
Koska
en somea käytä, asia ei ole sellainen krooninen kestoärsyttäjä kuin vaikkapa mannermainen
filosofia, Anne Berner,
itsetarkoituksellinen sähkökitaratilutus tai kaupassa ostoksia viisisenttisillä
maksaessaan kassatädille samalla sukuhistoriansa 1700-luvulta asti selvittävät mummot.
Sen sijaan tämä ärsyyntyminen putkahtelee esille satunnaisesti mutta sitäkin
voimakkaampana. Viimeksi sokeaa raivoani sai todistaa, kun paikallislehdessä
tuppukylämme seurakunta kehaisi olevansa vihdoin Jumalan vuonna 2016 Facebookissa ja päätti
tiedotteensa ajan hermoilla olemisesta sanoihin ”käy tykkäämässä”.
En käynyt. Periaatteen
vuoksi en ikimaailmassa tykkää kenestäkään tai mistään tai tilaa mitään,
jos minulle katsotaan aiheelliseksi muistuttaa
mahdollisuudesta tykätä ja tilata. Me kaikki kyllä tiedämme mahdollisuuden
olemassaolosta ilman muistuttamistakin. Niinpä, arvoisa Tyräperseenniemen (kotikuntani
nimi muutettu) seurakunta: olisin kyllä tykännyt teistä ilman kehotustakin, jos teissä vain
olisi jotakin tykättävää. Nyt kuitenkin tekee mieli liittyä reilun
vuosikymmenen tauon jälkeen takaisin ko. seurakunnan jäseneksi vain siksi, että
voisin mielenosoituksellisesti erota siitä uudestaan yksinomaan tämän jutun vuoksi. (Mistä
mieleeni tuli se, että kun ras… maahanmuuttokriitikot aina pahoittavat mielensä
Helsingin Sanomien vassaritoimittajien kulloisistakin suvakkimädätyksistä ja jyrähtävät, miten lehden tilaaminen loppuu taas tähän,
niin sen täytyy olla aika työlästä aina viikon välein katkaista tilaus ja sitten
tilata uudestaan, jotta mielenpahoituksen loputon kierre voisi jatkua.)
Oheisen
prosessikaavion – sillä kukapa ei rakasta yksinkertaisen asian esittämistä
mahdollisimman monimutkaisella tavalla! – esimerkki on YouTubesta, mutta malli
on pienin muutoksin helposti sovellettavissa myös muuhun sosiaaliseen mediaan
ja sen sisältöön. Kaaviota mekaanisesti seuraamalla myös vastaanottamansa informaation soveltamiseen täysin
kykenemätön yksilö ainakin oppii tykkäämään videoista ja tilaamaan kanavia oikein – kretiinille kelpo kehitysaskel sekin. Erityisen
huomionarvoista kaaviossa on kuitenkin se, miten sisällöntuottajan
kehotukset tykätä sisällöstään eivät vaikuta kuvattuun prosessiin millään
tavalla.
Tämän asian tiedostaminen tekee tuottamastanne sisällöstä ja sen esillepanosta välittömästi paljon miellyttävämpää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti