Veikka Lahtinen kirjoittaa
blogissaan, miten Vaikeinta valkoiselle on pitää turpansa kiinni. Tekstissään hän käsittelee muun
muassa kohua, joka syntyi Laura
Lindstedtin Finlandia-palkinnon voittaneesta Oneiron-romaanista, kun bloggaaja Koko Hubara pahoitti mielensä teoksen kulttuurisesta omimisesta. Valkoinen nainen nimittäin meni kirjoittamaan muusta kuin omasta
rodustaan, ja nyky-yhteiskunnassa valkoisen ymmärtäväkin yritys asettua ”rodullistetun”
asemaan tuntuu olevan lähes yhtä suuri synti kuin rehti vanhan ajan lankit naamaan -rasismi.
Lindstedtin
romaani tietenkin ansaitsee kaiken mahdollisen kritiikin; kyseessä on
kirjallisuudentutkijan humanistisen teennäisyyden tour de force, jonka ainoa funktio on toimia tekijänsä omahyväisenä
egotrippailuna. ”Ihailkaa, miten hyvin olen perehtynyt kaikkiin näihin
kulttuureihin ja kieliin, joista ja joilla kirjoitan! Jopa apurahaa on saatu
ja tutkimustyötä on tehty, ks. lähteet teoksen lopussa!” Tartuin romaaniin
vuosien lukemistaukoni jälkeen. Pääsin johonkin sivun sata kieppeille, kunnes
tikkujen työnteleminen varpaankynsieni alle alkoi tuntua romaania tyydyttävämmältä
ajanvietteeltä. Saattaa mennä taas muutamia vuosia ennen kuin
kaunokirjallisuus seuraavan kerran kutsuu entistä opiskelijaansa.
Kyllästymiseeni
mennessä kuitenkin vastaan oli ehtinyt tulla se hahmo, jota Hubara eniten
kritisoi, eli juutalainen taiteilija Shlomith. Shlomith tekee äärettömän narsistista performanssitaidetta omasta anoreksiastaan ja kuvittelee tämän yhdentekevän
pelleilynsä olevan jotenkin yhteiskunnallisesti merkittävää – jopa niin
merkittävää, että limboon joutunut taiteilija fantasioi kuolemansa mahdolliseksi salamurhaksi. Allegorinen
suhde Lindstedtin omaan romaanitaiteeseen, todennäköisesti myös persoonaan, tuntuu
varsin ilmeiseltä. Myös kirjailija on ollut kärkäs yhteiskunnallisissa kannanotoissaan,
jotka kuitenkaan eivät edistä mitään tai edes osu maaliinsa vaan kääntyvät vain
esittäjäänsä vastaan, kuten tämä Hubara-kohu tai juhlapuheensa uusliberalismikritiikistä seurannut keskustelu osoittivat. Itsekeskeistä
nälkätaiteilua kumpikin!
Siksi
ymmärrän Hubaran kritiikkiä, jossa hän argumentoi, miten tämä romaanissa
esiintyvä, Hubaran lailla juutalainen hahmo on ”yksinkertaistettu jännittäväksi
tarinaksi” (moinen adjektiivi tosin tuntuu vähän tarpeettomalta kehulta, vaikka
kyllähän leivän homehtumisen havainnointikin voi olla jännittävää, jos vaikka tekee
ravintotieteellistä tutkimusta). En minäkään tahtoisi, että viiteryhmääni edustaisi
tuommoinen teennäinen tekele, vaikka miten fiktiivinen olisikin.
Se,
mitä en kuitenkaan aivan ymmärrä, on Lahtisen kommentointiin liittyvä tietty ristiriita. Näissä rodullistamisissa ja toisen puolesta ymmärtävästi
puhumisissa en nimittäin ole toistaiseksi keksinyt, milloin se on sallittua
ja milloin ei. Lahtinen liittyy keskusteluun jyrähtäen (koska tätä verbiä täytyy edes joskus käyttää muistakin kuin Kalervo Kummolasta!) valkoisen kantasuomalaismiehen
auktoriteetillaan, miten tämä kaikki on väärin ja rasismia, mutta eikö hän itse
syyllisty juuri samaan mitä kritisoikin? Eikö hän sittenkään luota siihen, että ruskeat
tytöt ja pojat pystyvät itsekin pitämään puolensa ilman etuoikeutetuimman
väestönosan edustajan suojelua ja hegemonisella määrittelyvallallaan antamaa tulkintaa
siitä, mikä ja missä ongelma tarkalleen ottaen on? Hän itsekin viittaa
tekstinsä lopetuksella siihen, että tiedostaa paradoksin.
Antaako
rasismille hiljainen hyväksyntänsä vai mennäkö pätemään asiasta, joka ei tietysti
minulle kuulu, mutta? Pirun hankalaksi on mennyt tämä valtaväestön
hyväihmisyyskin 2010-luvulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti