Kiikkutuolissa
banjolelea näppäillessäni ruudullinen viltti sylissäni ja aamutohvelit jalassani
päädyin tässä taas kerran muistelemaan menneitä. Kävin ala- ja yläasteeni (nyttemmin ala-
ja yläkoulu) 90-luvun alun ja puolivälin tienoilla, ja mieleeni palautui kumma
ilmiö noilta vuosilta. Puhun siis saatananpalvonnasta.
Muistan,
miten jossakin vaiheessa 90-luvun, tai siis "ysärin", kuten ajan hermoilla olevat tapaavat sanoa, alkua huolestuneet opettajamme alkoivat yhtäkkiä
höpistä aiheesta oppilaille. Huuruista hautakivi- ja kuoromusiikkikuvastolla
höystettyä ”dokumenttiakin” aiheesta katseltiin VHS-kasetilta, puhtaasti valistusmielessä
tietenkin. Saatananpalvonnan vaaroista kertomiselle uhrattiin useita
oppitunteja. Kukaan meistä pienen maalaistaajaman lapsista ei tuntenut
yhtäkään saatananpalvojaa eikä ollut sellaista edes nähnyt. Itse asiassa emme
varmaankaan olleet kuulleetkaan koko touhusta ennen kuin meille katsottiin
aiheelliseksi kertoa, että tämmöistä on olemassa ja se on sitten vaarallista.
Elin
lapsuuteni onnellista aikaa ennen sosiaalista mediaa, jolloin Internet
tarkoitti lähinnä Smithsonian-instituutin kotisivujen dinosauruskuvia ja
tuntien latausaikoja kalliiden puhelinlaskujen kera. Toisin kuin 2010-luvulla,
jolloin jokainen ison maailman uusi ääliömäisyys löytää viidessä minuutissa ja
parilla klikkauksella tiensä myös näihin itäsuomalaisiin perähikiöihin, ysärin koululaiselämä
kulki eteenpäin autuaan hitaasti ja uutispimennossa. Uusien trendi-ilmiöiden
leviämistahti maalle riippui lähinnä siitä, miten usein suositut oppilaat
sattuivat Helsingin-serkkujaan tapaamaan.
Saatananpalvonta
ei kuitenkaan koskaan olisi ollut trendi-ilmiö tai olisi aiheuttanut sen
kummempaa reaktiota, ellei siitä jostakin syystä olisi tehty valistuksen
arvoista asiaa. Itse asiassa minusta tuntuu siltä, että koko saatananpalvonta
ilmiönä – ainakin Suomessa – pitkälti syntyi
tämän kauhistelevan jeesustelun myötä. Umberto
Econ romaani Foucaultin heiluri (Il pendolo di Foucault,
1988) kuvaa tilannetta, jossa vitsiksi keksitty salaliittoteoria ja siihen
liittyvä salaseura muuttuvat todeksi, koska jotkut alkavat uskoa teoriaan ja
salaseuran olemassaoloon – ja tällä uskollaan päätyvät muodostamaan kyseisen
salaseuran. Ajattelen, että saatananpalvonnan kanssa kävi täsmälleen tällä
tavalla. Ilmiöstä, joka ei ollut ilmiö, tuli ilmiö, koska ensin opettajat uskoivat
sen olevan ilmiö, ja hysteerisellä valistuksellaan onnistuivat siirtämään uskon
oppilaisiinsa.
Tähän
asti asiassa ei vielä ole mitään kovin kaameaa. Onhan elämä salaseuroja tai
saatanan viettelyn vaaroja sisältävässä maailmassa paljon jännittävämpää kuin
tylsä arki! Yläasteelle siirryttyämme kuitenkin näimme siellä yhden vanhemman
oppilaan, joka pukeutumisellaan, esoteerisilla symboleillaan ja
itseaiheutetuilla arvillaan tahtoi viestittää meille, kuka oli hänen Herransa.
Lukioon siirtyessämme kuulimme, että hän oli tehnyt itsemurhan.
On
selvää, että saatananpalvonta houkutteli mukaansa vain jo valmiiksi hyvin
ongelmaisia tapauksia. Silti opettajat päättivät antaa näille nuorille kuin
tarjottimella tietoa kielletystä, kohua ja pahennusta herättävästä ja
itsetuhoisuuteen kannustavasta tekemisestä. En tiedä, olisiko se ongelmainen
tyyppi yläasteeltamme päätynyt itsemurhaan myös ilman saatananpalvontaa. Ehkä
olisi. Väitän kuitenkin, että ne opetusalan viranomaiset, jotka mahdollistivat
saatananpalvonnasta tiedottamisen ottamisen osaksi opetussuunnitelmaa, tahrivat kätensä
vereen. Rikoksina kuolemantuottamukset ovat tietenkin vanhentuneet jo kauan
sitten, mutta omaa kouluaikaani muistellessani aihe näyttäytyy melkoisena
häpeätahrana ikäluokkani kasvatuksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti