Bändin kolmen ja puolen vuoden ura
saavutti tähänastisen huippunsa: uusin kappale ”Yllätysseksiä” nousi Mikseri.net:in
listalla viikon 41/2013 kuunnelluimmaksi. Samppanjapullo jäi kuitenkin korkkaamatta,
sillä ensinnäkin olen absolutisti ja toiseksi listaykköseksi pääsemiseen riitti
195 kuuntelua viikon aikana; se ehkä kertoo jotakin sivuston
marginaalisuudesta… Mutta marginaalisiahan tässä ollaan itsekin! Joka
tapauksessa jonkinlainen merkkipaalu sentään, ja osui vielä omasta mielestäni
varsin sopivan biisin kohdalle. Kerrotaan siis kappaleesta jotakin.
Aiempien CR&KK-tekeleiden
perusteella tuntuu olevan yleinen mielipide, että orkesteri on vasemmistolainen
(tai ainakin anti-oikeistolainen). Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus.
Luonnollisesti monissa kappaleissa on yhteiskunnallista vasemmistohenkeä, koska
oikeiston näkökulmasta kaltaiseni kolmekymppinen työ- ja muustakin elämästä
syrjäytynyt totaaliluuseri on täysin hyödytön ja arvoton tapaus. Itsekkäistä
syistä uskon vasemmiston tarjoavan näissä asioissa minulle enemmän
mahdollisuuksia ihmisarvoiseen elämään. (Ja vastikkeetonta rahaa. Vituttaako?)
En kuitenkaan kaipaa kokonaisvaltaista
poliittista leimaa arvokysymyksissä. Oikeasti en pidä kenestäkään, ja
mieluummin tahdon musiikkini saavan osakseen viiden kaltaiseni turhan
nihilistireppanan ihailun ja normaali-ihmisiltä (puoluekantaan katsomatta)
syvää halveksuntaa kuin laajempaa tavissuosiota. Siksi, havaittuani minuun
kohdistuvia vasemmistosympatioita, minun täytyi toimia. Vasemmiston, feminismin
ja monikulttuurisuuden allianssi on hyvin tunnettu, joten tarvittiin laulu,
joka yhdistäisi minulle aiemminkin rakkaan antifeminismin ja, köh, ras…
tarkoitan, neek… siis, no, jonkinlaisen kriittisyyden. Tajusin etten
koko tähänastisella urallani ole tarttunut raiskaukseen, vaikka se jos
mikä on parhaita tabuja ja nihilistihuumorin lähteitä, mitä kuvitella saattaa!
Ja ketkä niitä raiskauksia tekevätkään stereotypioissa (tai tilastoissa)? Hyvä,
alatte päästä jyvälle.
Eräs feministien suosituista ja täysin hatusta vedetyistä väitteistä kuuluu seuraavasti:
Arviolta
jopa yhdeksän kymmenestä raiskauksesta jää ilmoittamatta poliisille. (HS.fi)
Avainsana on ”arviolta”; arviolta 90
prosenttia feministien fraaseista perustuu vastaavaan mutuiluun. Päätin kuitenkin
ottaa tuon ns. face valuena ja lähdin miettimään selitystä, miten asia
voisi olla näin. Häpeät sun muut tuntuivat vasta toiseksi luonnollisimmalta, ja
Occamin oksasahalla suoritettu suurpiirteinen karsinta jätti jäljelle vain
rungon, kaikkein ilmeisimmän selityksen ilmiölle. Nyt tiesin, mihin suuntaan
minun tuli edetä.
Evoluutiopsykologiaa ja Laasasta lukemalla olin
oppinut, että biologisella tasolla naiset kaipaavat alistetuksi tulemista, ja
tämä muutaman viime vuosikymmenen länsimainen tasa-arvovouhotus on vain lyhyt
harhapolku lajimme vuosituhantisessa tähän asti toimineessa käytännössä. Ei
tarvitse mennä taaksepäin kuin mustavalkoelokuvan aikoihin, niin filmeistä ja
niiden romanttisista kohtauksista nähdään, että sellainen käpälöinti, mikä
nykyisin ajatellaan seksuaalisen itsemääräämisoikeuden rikkomiseksi, oli vielä
tuolloin täysin luvallista tosimiehen suorittamaa viettelyä, ja toimivaa
sellaista. Länsimainen kulttuuri on onnistunut kastroimaan omat tosimiehensä,
mutta onneksi kulttuurien välinen yhteistyö sentään pelaa. Tekstiaineisto alkoi
olla valmis, ja sen riimimuotoon kirjoittaminen kävi luomisvimmassa äkkiä. Oli
aika siirtyä miettimään musiikillista toteutusta.
Alusta asti oli selvää, että kappaleen
täytyisi olla groovaava ja sisältää paljon perkussioita. Selvää oli myös, että
tämä tulisi tehdä niin huolella kuin peräkammarilaitteisto vain antaa myöten,
sillä kun tabuaiheista tehdään lauluja, ne eivät saa kuulostaa hetken mielijohteilta
”kännis ja läpäl”, vaan sellaisilta, että niihin on panostettu ja nähty vaivaa
– että ollaan tosissaan, seisotaan sanojen takana.
Matkan varrella kuitenkin syntyi
edellisten rinnalle mainio idea lisätä Leijonakuninkaasta ja vaikka
mistä tuttua ”stereotyyppisintä afrikkalaiskieltä” eli swahilia
pakettiin overdubattuna taustakuorona. Tällaisen soundin toteuttaminen oli
ennenkin käynyt mielessä, ja nyt se jopa istuisi aiheeseen! Kieltä
osaamattomana minulla ei ollut tai vieläkään ole mitään käsitystä, onko
nettisanakirjojen avulla muodostettu hokemani sinne päinkään, mutta tokkopa se
haittaa. Koska kolonialistisessa hengessä halusin tehdä lauluni länsimaiseen
tyyliin ja käyttää kulttuurista ”toiseutta” pelkkänä välineeksi alistettuna
vitsikkäänä kuriositeettina, swahilinkielisen fraasin virheellisyys jopa sopisi
kuvaan. (Eikä sitä kukaan kuitenkaan koskaan tulisi tarkistamaan.)
Kaiken tämän työn jälkeen on ilo
nähdä, etteivät ponnistelut menneet hukkaan, vaan ne realisoituivat
”listamenestyksenä”. Erityiskiitos Nyymichanille, jota ilman
historiallista ykkössijaa ei olisi herunut!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti